Ongerustheid in polderdorpen rond ECA-project blijft
In het kader van de publieke raadpleging projectonderzoeksnota Containercluster Linkerscheldeoever vond vorige week (2 september 2020) een digitaal publieksmoment plaats. Inwoners, actiecomités en betrokkenen konden vragen stellen mbt het project. Maar de gebeurtenis blonk vooral uit in vaagheid. Blijkbaar is er met de bezwaren uit de vorige rondes nog niets gebeurd.
De zgn. Webinar van de Vlaamse overheid werd in goede banen geleid door Kristof Guldentops, projectleider van de Haven van Antwerpen en Maarten Goris, omgevingsmanager voor CP ECA. Uit de vragen die digitaal werden ovegemaakt werd voor het publiek een selectie gemaakt. Op basis van wat werd geselecteerd bleef onduidelijk.
Over de blijvende bekommernis in de polderdorpen ivm de toenemende belasting inzake het vrachtverkeer kwam geen bevredigend antwoord.
De Westelijke ontsluiting wordt weliswaar voltooid vooraleer de containercluster tot stand komt. Maar de rechtstreekse aantakking op de E34 komt pas daarna. In de plannen respectievelijk 2025 en 2030. Dat gaat helemaal voorbij aan de noden van de polderdorpen. Want ook zonder een bijkomend containerdok is er reeds grote overlast doordat een groot deel van het vrachtverkeer voor de Waaslandhaven nu via de Verrebroeksebaan (N451) naar de Waaslandhaven rijdt. Wat normaal de toegangsweg was voor verschillende polderdorpen is op die manier een gevaarlijke havenweg geworden met om de haverklap filies tot gevolg.
Ook in verband met de maatregelen die geluids- en lichthinder moeten beperken kwam slechts een vaag antwoord. Volgens het Havenbedrijf kan het niet bepalen welke technologie door de operatoren wordt ingezet. Over de aanwending van walstroom, absoluut noodzakelijk ter vervanging van vervuilende en lawaai makende dieselmotoren, kwam geen concreet antwoord en met betrekking tot de leefbaarheidsbuffer werd enkel gesproken over Doel en onmiddellijke omgeving.
Hieronder de link van de webinar van 2 september 2020
